ЯК ОБЛАШТУВАТИ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР ДЛЯ ДИТИНИ З ІНВАЛІДНІСТЮ?
Облаштувати освітній простір для дитини з інвалідністю насамперед допоможе висновок ІРЦ, де буде вказано рівень необхідної підтримки для дитини та розумне пристосування.
Якщо в дитсадку немає потрібних фахівців, завданням керівника буде їх знайти. Відмовитися прийняти дитину з цієї причини не можуть. За необхідності дитсадок забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини (за рекомендаціями ІРЦ і за згодою батьків).
Під час створення інклюзивної групи керівник освітнього закладу має забезпечити:
- безперешкодний доступ до будівель та приміщень дитсадка для осіб із порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, які пересуваються на колісних кріслах, та інших маломобільних груп населення;
- створення відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази;
- відповідний штат працівників, зокрема асистента вихователя;
- облаштування ресурсної кімнати для психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять.
Якщо вам відмовляють у створенні інклюзивної групи чи класу
Якщо в школі відмовляють у створенні інклюзивного класу або зарахування дитини, зверніться письмово в управління освіти, обов’язково отримайте реєстраційний номер вашого листа й чекайте на офіційну відповідь. У разі позитивного рішення управління освіти дасть направлення в школу. Якщо відповідь від управління освіти вас не влаштовує — звертайтесь у вищу інстанцію, в обласний департамент освіти.
Якщо в школі не можуть знайти асистента вчителя, керівництво школи може підібрати асистента в штаті школи за сумісництвом.
Під час інклюзивного навчання в школі можливо користуватися соціальною послугою супроводу дитини. Висновок про необхідність супроводу асистентом дитини має надати ІРЦ. Це базова соціальна послуга, і забезпечити нею зобов’язаний орган місцевого самоврядування територіальної громади за місцем розташування освітнього закладу дитини.
NB! Асистента дитини часто плутають з асистентом учителя. Асистент учителя — педагогічний працівник, він допомагає вчителю під час навчального процесу, і не лише з дітьми з особливими освітніми потребами. Асистент дитини не зобов’язаний мати педагогічну освіту, він допомагає дитині не лише під час уроків, але й із пересуванням, харчуванням, гігієнічними процедурами тощо. Асистент дитини допускається до освітнього процесу рішенням керівника закладу за умови проходження ним навчання та на підставі договору між закладом освіти та асистентом за погодженням батьків.
Дитина з інвалідністю за рахунок коштів місцевого бюджету може отримувати безоплатні обіди.
Також для дітей з інвалідністю, які з об’єктивних причин не можуть скористатися громадським транспортом, щоб дістатись до закладу, можуть бути надані соціальні транспортні послуги.
NB! У кожному закладі освіти навколо дитини з особливими освітніми потребами створюється команда психолого-педагогічного супроводу, яка на підставі висновку ІРЦ складає індивідуальну програму розвитку; її підписують усі члени команди, один із батьків (інший законний представник) дитини та затверджує керівник закладу освіти.
Дітям з особливими освітніми потребами відповідно до рівня підтримки та індивідуальної програми розвитку надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомогу) у вигляді додаткових занять.