Ставка Пригожина на «три в одному» не зіграла: дайджест пропаганди за 9 лютого
«Кухар «Путіна» офіційно зупинив набір «гарматного м’яса», але на політичній кухні Кремля поки що залишиться. Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки зібрав головні фейки та наративи пропаганди РФ за 9 лютого.
- У Кремля закінчились «Zеки – визволителі»
- Скільки коштує Путіну «намагання» завершити війну
- Як Москва забороняє і використовує TikTok
- Росія стає країною тотальної пропаганди
У Кремля закінчились «Zеки – визволителі»
Ще 6 лютого вербувальники «Вагнера» вчергове гастролювали російськими виправними колоніями, а вже 9 лютого набір ув’язнених було офіційно припинено. Про це оголосив Пригожин.
НАСПРАВДІ, це може мати кілька причин. І, звісно, найголовніша з них – Сили оборони України. Ставка Пригожина на «три в одному» не зіграла. Всього, за різними оцінками, він відправив на український фронт 40-50 тисяч зеків.
За інформацією Офісу президента України станом на 15 січня, ЗСУ «зняли з обліку» (вбили, поранили, відправили безвісти чи полонили) – 29 543 з них. Показник могилізації зеків на той момент складав 77%.
Голова благодійного фонду «Русь сидящая» Ольга Романова 21 січня заявила про те, що із 50 тисяч ув’язнених, що були завербовані ПВК «Вагнер», залишилося лише 10 тисяч осіб. Інші або загинули, або дезертували.
The New York Times 24 січня написала, що кількість могил на цвинтарі у Краснодарському краї, що належить ПВК «Вагнер», збільшилася в сім (!) разів лише протягом останніх двох місяців.
«Наприкінці минулого року зв’язувався з людиною, яка перебуває під Бахмутом. Він сказав, що шкодує, що поїхав туди. Казав, що з тих, які звідси поїхали, лише 20% живі», — каже у розмові з «Медіазоною» ув’язнений однієї з колоній на Уралі.
Звичайно, всі ці відомості не могли пройти повз і самих зеків, які мають налагоджену «тюремну пошту». Якщо на початку жовтня з однієї колонії на Уралі в Україну було відправлено понад 300 людей, то в січні лише 20.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: ПВК Путіна у його «приватній» воєнній кампанії в Україні
До того ж увесь цей час спостерігалася медійна напруженість між «Вагнером» і Міноборони РФ, яке своєю чергою, також почало створювати власні ПВК. Судячи з усього, Шойгу та Герасимов все ж взяли верх над Пригожиним в апаратних іграх.
Схоже, втрати «Zеків-добровольців» і супутні репутаційні збитки – навіть не через зруйноване містечко Соледар, а через весь проєкт під назвою «Путін – визволитель України» – стали занадто великими.
До того ж для компаній-спонсорів сильно зросли ризики після визнання «Вагнера» транснаціональною злочинною організацією з боку США.
А може все дійсно набагато простіше – просто скінчилися зеки, охочі гинути в Україні.
На цьому, ймовірно, і завершиться епопея Пригожина на Донбасі. І він остаточно перебереться на російську африканську поляну, яку йому зараз готує Лавров. Але покарання за свої злочини в Україні путінському «кухарю», звісно, не уникнути.
Скільки коштує Путіну «намагання» завершити війну
Сам президент РФ 9 лютого на церемонії відкриття об’єктів цивільної авіації Росії (бо більше нема де виступити) заявив таке:
«Для Заходу виявилося несподіваним, як ефективно РФ протистоїть загрозам у сфері економіки».
«Світові бренди зазнають величезних збитків через вихід з Росії».
«Ми не розпочинали бойові дії в Україні, а намагаємося їх завершити. Вони йшли з 2014 року, коли Київ розпочав війну, яка 8 років йшла проти Донбасу, люди якого почуваються кровно пов’язаними з Росією, її культурою та мовою».
НАСПРАВДІ, нічого нового. Ці тези він повторює вже давно, хоча всі постійно чекають якихось проблисків. Наступного разу – наприкінці лютого під час послання Федеральним зборам – він не скаже нічого нового.
А «ефективність протистояння загрозам у сфері економіки» Путін у цьому ж виступі доводив прикладом про рішення залишити іноземні літаки в Росії. Те, що це банальна крадіжка – зрозуміло і теж не є новиною.
Але як бути з тим, що найбільший турецький оператор наземного обслуговування авіарейсів Havaş повідомив, що може повністю припинити роботу з лайнерами перевізників з РФ, які потрапили під експортні санкції США? А це включає заборону на заправку, техобслуговування та ремонт таких бортів за кордоном. Всього під загрозою опинилися 170 літаків з Росії.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Кілька фактів, як обламали крила російській авіації
А щодо того, яких «величезних збитків» зазнали світові бренди після виходу з РФ, то ось про що говорять їх показники прибутку за минулий рік:
Siemens –$11 млрд, McDonalds –$13 млрд, Equinor – $28 млрд, IBM –$32 млрд, Apple – $166 млрд.
А щодо «ми не розпочинали бойові дії в Україні, а намагаємося їх завершити», то це «намагання» в економічному сенсі вже призвело до того, що лише станом на вересень минулого року Росія вже втратила:
- 40% ринкової капіталізації;
- $300 млрд резервів Центробанку;
- 4,6 трлн рублів заморожених євробондів;
- 10% капіталу банківської системи;
- 563 млрд рублів заморожених роздрібних активів та активів, які перебувають у депозитаріях;
- Під санкції потрапили 80% активів банківського сектору;
- Такі інструменти, як деривативи, хеджування, єврооблігації та первинні публічні пропозиції практично зникли.
Отже, чим раніше Путін завершить війну, яку він «не починав», тим більше шансів, що Росія раніше розрахується за збитки, що вона нанесла Україні. Час працює не на Путіна. І не на Росію.
Як Москва забороняє і використовує TikTok
Майже рік тому китайська соцмережа TikTok повідомила про зупинення роботи в Росії — для користувачів із РФ було закрито можливість дивитися, вести прямі трансляції та завантажувати новий контент. У TikTok тоді це рішення пояснили законами про «фейки» та «дискредитацію» збройних сил РФ.
Тоді ж, у березні, Роскомнагляд образився на те, що TikTok заблокував аудіодоріжку відеозапису звернення Путіна для іноземних користувачів.
НАСПРАВДІ, цинізм з боку РФ полягає в тому, що увесь цей час вона продовжувала активно використовувати TikTok для розповсюдження дезінформації про війну в Україні.
9 лютого стало відомо, що Tiktok ідентифікував та заблокував мережу відповідних акаунтів, яка оперувала з Росії і була націлена переважно на німців, британців та італійців. Понад 1,7 тисячі облікових записів розповсюджували антиукраїнську пропаганду і при цьому маскувалися під європейські. З липня по вересень 2022 року їм вдалося залучити 133,5 тисячі підписників.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Twitter, Youtube і «сміттєві» сайти. Як Росія просуває свою пропаганду на Заході після блокування телеканалів
Компанія підкреслює, що фейкові користувачі пропагандистської мережі використовували синтез мови, щоб говорити словами саме своїх цільових аудиторій.
«Ми бачимо все більше таких кампаній, особливо з урахуванням розвитку штучного інтелекту. Через прогрес у технологіях, виявляти такі кампанії стає дедалі складніше, а пропаганда, яку вони розповсюджують, виглядає дедалі правдоподібнішою для аудиторії, на яку вона націлена», – пояснює Кеті Карбат, головний виконавчий директор Anchor Change та екс-директор Facebook з публічної політики.
Росія стає «країною тотальної пропаганди»
І наостанок знову про пропаганду та один з її напрямків. На підставі аналізу кампанії з дезінформації, з’ясувалося, що найпопулярнішим сюжетом російської пропаганди стала «агресія Заходу щодо Росії».
НАСПРАВДІ, йдеться, звісно, не про «Гродненську» чи інші російсько-білоруські «правди». Європейська служба зовнішніх зв’язків з’ясувала, що деякі з фейкових наративів просувалися під виглядом відомих ЗМІ, європейських сатиричних видань, а також «репортажів» Euronews та Al Jazeera.
Автори доповіді європейської дипломатичної служби проаналізували 100 фейків, які з’явилися з жовтня по грудень 2022 року. 83 з них були пов’язані саме з Росією. Ще п’ять фейкових наративів, що були спрямовані проти Заходу, спочатку з’являлися у китайських ЗМІ, а потім передруковувалися російськими. У просуванні фейків брала участь, зокрема, влада РФ.
Експерти виділили п’ять найбільш популярних наративів російської пропаганди. Найчастіше вона намагалася просувати ідею про агресію Заходу проти Росії (17 згадок). Агресором також називали Україну – 15 разів. Стільки ж разів зустрічається наратив про те, що «західні санкції дають зворотний ефект»? Четвертий за популярністю фейк російської пропаганди — про «лицемірство Заходу» (14 згадок), п’ятий — про «нацистську та терористичну Україну».
У шести випадках експерти змогли довести, що пропаганда видавала себе за закордонні ЗМІ: два відеоролики – за репортажі Euronews та Al Jazeera. Підробляли і обкладинки європейських сатиричних видань: французького Charlie Hebdo, а також німецького Titanic та іспанського El Jueves.
Україна та її чиновники ставали метою російської пропаганди у 33 зі 100 розглянутих експертами випадків. У 60 випадках пропаганда була спрямована проти міжнародної підтримки, яку Захід надає Україні.
Як зазначають експерти, прокремлівські ЗМІ роками готували ґрунт для вторгнення Росії в Україну. Майже всі наративи, які використовуються для виправдання «часткової мобілізації» або «спецоперації», можна простежити ще до 2013-2014 років — подій Євромайдану і війни на Донбасі.
Після початку повномасштабної агресії російські дипломатичні служби також фактично перетворилися на пропагандистські відомства, зазначається у доповіді. Акаунти диппредставництв Росії у соцмережах тепер повністю інтегровані у пропаганду. Офіційні російські представники були причетні до 88 проаналізованих фейків.
Як зазначають аналітики, Росія перетворюється на «країну тотальної пропаганди».