МАКСИМ МАРЧЕНКО: «СЕРЕД КЛЮЧОВИХ ПИТАНЬ, У ТРАНСПОРТНІЙ СФЕРІ, У 2022 РОЦІ, ДЛЯ ОДЕСЬКОЇ ОВА, БУЛИ ПИТАННЯ ЗБЕРЕЖЕННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ ГОЛОВНИХ РЕГІОНАЛЬНИХ ТРАНСПОРТНИЙ АРТЕРІЙ, ВІДНОВЛЕННЯ ТА БУДІВНИЦТВО НОВИХ ЛАНЦЮГІВ ЛОГІСТИКИ ТА ПОНОВЛЕННЯ РОБОТИ ПОРТОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ»
За словами Начальника Одеської обласної військової адміністрації Максима Марченка, основним викликом транспортного сектору Одещини, у 2022 році стала побудова нових ланцюгів експортно-імпортної логістики. Адже після початку повномасштабної війни портова галузь майже повністю припинила роботу. Винятком став лише Дунайський регіон, куди бізнес почав переорієнтовувати вантажопотоки.
«З початку збройної агресії ми чітко сконцентрували діяльність обласної військової адміністрації та зокрема Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури на зв’язку, на вирішенні тих першочергових завдань, що виникли в умовах воєнних дій. Для мене, як керівника області, було вкрай важливо негайно забезпечити функціонування та розвиток логістичних маршрутів для стратегічно важливих експортних та імпортних вантажопотоків, зокрема гуманітарного призначення. Основні завдання були зосереджені на всебічній підтримці наших військових, постраждалих регіонів країни, зокрема сусідньої нам Миколаївської області, тимчасово переміщених осіб, нарощуванні економічних можливостей і беззаперечно – захист населення та створення сприятливих умов для його життєдіяльності. В цих непростих умовах, на перших етапах, забезпечено стабільну роботу логістичних маршрутів відправлення зернових вантажів, імпорту палива та гуманітарних вантажів через порти Дунаю» – додає Максим Марченко.
ОБСЯГ ЕКСПОРТУ АГРОПРОДУКЦІЇ, З ПОРТІВ ДУНАЙСЬКОГО РЕГІОНУ, ЗРІС В 40 РАЗІВ І СКЛАВ МАЙЖЕ 7 МЛН. ТОНН
«Переробка вантажів через дунайські порти Рені, Ізмаїлу та Кілії зросла у три рази, з 5,5 – до 16 мільйонів тонн вантажів, в тому числі збільшився більш ніж у 4 рази об’єм експорту – з 3 мільйонів тонн до 13. Завдяки поверненню контролю над островом Зміїний, з початку липня, відкрито рух каналом гирла Бистре суднового ходу з річки Дунай до Чорного моря, що дозволило розвантажити рейд каналу Суліна та прискорити експорт зернових. З липня 2022-го по січень 2023 року 600 торговельних суден з українською аграрною продукцією пройшли каналом гирла Бистре, 1020 – разом із Сулінським каналом» – говорить директор Департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв’язку Олександр Гайдук.
За інформацією Департаменту, значна частина вантажовласників не лише прийшла на роботу в дунайські порти зі своїм обладнанням, а декотрі компанії навіть почали будувати та розвивати власні термінали на Дунаї. Це – проекти таких компаній, як «Нібулон» та «Кернел».
«Наприклад, ТОВ СП «НІБУЛОН» у червні 2022 року розпочало будівництво дунайського зернового терміналу в Ізмаїлі. І на сьогодні термінал, в місяць, оброблює 120–150 тисяч тонн. Після повного завершення будівництва постачатиме на європейський ринок до 300 тисяч тонн зерна на місяць» – додав Олександр Гайдук.
ЗА 5 МІСЯЦІВ РОБОТИ ЗЕРНОВОЇ ІНІЦІАТИВИ, В ПОРТІВ ОДЕЩИНИ, ВИЙШЛИ 167 СУДЕН ТА ЕКСПОРТОВАНО БІЛЬШЕ 16 МЛН ТОНН ЗЕРНОВИХ
«Нагадаю, що 1 серпня з порту Одеса вийшло перше судно в рамках Зернової Ініціативи і за п’ять місяців з наших портів відправлено 617 суден з більш ніж 16 мільйонами тонн агропродукції, які доставлено у понад 40 країн Азії, Європи та Африки» – наводить цифри Максим Марченко.
ВПЕРШЕ ЗА ОСТАННІ 20 РОКІВ РОЗПОЧАТО ПАСАЖИРСЬКІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ЧЕРЕЗ ДНІСТРОВСЬКИЙ ЛИМАН ТА ВІДНОВЛЕНО ЗАЛІЗНИЧНЕ СПОЛУЧЕННЯ З МОЛДОВОЮ
«Сполучення між Білгородом-Дністровським та Одесою ускладнене через руйнування автомобільно-залізничного моста, який неодноразово піддавався ракетним ударам з боку російських окупаційних військ. Зруйновано елементи головних конструкцій мосту пошкоджено елементи колії та плити автомобільного проїзду. То ж для того аби спростить маршрут пересування між населеними пунктами та дозволити швидше діставатись до південних районів Одещини влітку почав курсувати пасажирський катер між Овідіополем та Білгород-Дністровським через Дністровський лиман. До 30 жовтня було перевезено 8300 пасажирів. Це відбулось вперше за минулі 20 років» – каже Директор Департаменту транспорту ОВА.
З метою розширення пропускної спроможності інфраструктури у сполученні Україна-ЄС та забезпечення безперервності перевізного процесу в період активних військових дій, вдалось реалізувати ще один важливий проект у транспортній сфері регіону: наприкінці серпня минулого року відновлено залізничне сполучення з Республікою Молдова, а саме відкрито оновлену залізничну ділянку Березине–Басарабяска протяжністю 20,9 км.
За ініціативи Одеської обласної військової адміністрації Службою автомобільних доріг в Одеській області спільно з регіональною філією «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» були проведені ремонтні роботи дорожнього покриття на залізничному переїзді біля Сарати на автомобільній дорозі М-15 Одеса-Рені, зокрема встановлено його в один рівень з дорогою, а також відремонтовано під’їздні шляхів до нього.
«Це дозволило збільшити швидкість проїзду транспортними засобами переїзду, що в свою чергу позитивно вплинуло на розвантаження зазначеної ділянки автомобільної дороги та майже повністю вирішило проблему затору, який до проведення ремонтних робіт міг сягати до 20км. Також завершено будівництво, на площі майже у 5 гектар, майданчиків для відстою вантажного транспорту в Ізмаїльському районі» – відзначив Олександр Гайдук.
Говорячи про ключові завдання, які Начальник Одеської ОВА поставив перед Департаментом на 2023 рік, Олександр Гайдук відзначив найголовніші: «Це – відновлення, відбудова та модернізація об’єктів транспортної інфраструктури, які були пошкоджені внаслідок російської агресії. Ми продовжимо працювати над реалізацією інвестиційних проєктів в морських портах «Великої Одеси» та портах Дунайського пароплавства. Також в планах модернізація Кілійського суднобудівельно-судноремонтного заводу і підготовка його до спільного інвестиційного проекту з іноземними суднобудівельними верфями. Одним з потужних проектів в майбутньому має бути розробка і будівництво нового мосту через Дністровський лиман та мостового переходу через річку Дунай, в районі існуючої паромної переправи «Орлівка – Ісакча», що поєднує Одеську область з Європейським Союзом. Про це представники Одеської ОВА, неодноразово говорили на різних міжнародних форумах».
Олександр Гайдук зазначив, що в планах і подальший розвиток залізничного сполучення між пунктом Джурджулешти на українсько-молдовському кордоні та румунським портом Галац та виконання експлуатаційного днопоглиблення в акваторіях портів Усть-Дунайськ, Ізмаїл, Рені.
«Коли ми говоримо про умови економічного зростання Одещини, то, передусім, звертаємо увагу на розвиток її транспортної інфраструктури. Одного погляду на мапу регіону достатньо, щоб усвідомити, наскільки зручним є географічне розташування Одеської області з огляду на торговельні потоки. І попереду у нас ще чимало роботи над підвищенням показників якості та сервісу, ефективності перевезень, енергоефективності, рівня безпеки, впливу на довкілля, щоб все це відповідало сучасним вимогам. На заваді цим планам стала війна, яка дуже болюче вдарила по транспортній галузі не лише нашої області, а й всієї України. Але я переконаний, що транспортна галузь України має великий потенціал розвитку і він буде реалізований для розвитку транспортної інфраструктури і залучення в неї міжнародних інвестицій якнайшвидше після нашої Перемоги!» – резюмував Начальник Одеської ОВА Максим Марченко.